Kontekstų kūrimas yra gerai apgalvotas procesas.
Kaip kuriami vaiką į ugdymąsi įtraukiantys kontekstai?
Vaikus į ugdymąsi įtraukiančių kontekstų kūrimo būdai:
| • smalsumą, tyrinėjimus, kūrybinę raišką skatinančios aplinkos modeliavimas; |
| • vaikų dėmesį patraukiančių priemonių parinkimas ir vaikus įtraukiančių situacijų kūrimas, stengiantis atliepti vaikų domėjimosi įvairovę; |
| • stebėjimas, ką ir kaip veikia vaikai, vaikų veiklos dokumentavimas, dialogas su vaikais, juos padrąsinant tolesniems, netikėtiems tyrinėjimams; |
| • skatinimas mąstyti, plėtoti savo idėjas, naudojant įvairias medžiagas, priemones, pakeičiant situaciją; |
| • vaikų drąsinimas tikrinti ir tas savo idėjas, teorijas, vaizduotės produktus, kurie, suaugusiųjų akimis, yra nereikšmingi ar klaidingi; |
| • dialogų tarp kontrastingų dalykų kūrimo strategijos taikymas; |
| • provokacijos, iššūkio situacijos kūrimas; |
| • tyrinėjimo, kūrybos situacijų kontrolės perleidimas vaikams; |
| • klausimų uždavimas, siekiant padėti vaikams rasti žodžius savo idėjoms išreikšti; |
| • atvirieji klausimai vaikams apie tai, ką jie atliko, kas nutiko ir kt., užduodami pagal vaiko supratimą, sekant jo mąstymo eigą; |
| • skatinimas pabandyti tai, ką daro kitas, diskutuoti; |
| • vaizduotės, prisiminimų, „mąstymo rankomis“, „mąstymo visu kūnu“, „įkūnytojo mokymosi“, uoslės ir kitų pojūčių įtraukimas; |
| • pakankamai laiko vaikams mąstyti, tyrinėti ir kt. skyrimas. |
Mūsų darželyje kuriama visapusišką tobulėjimą skatinanti žaisminga ir jauki aplinka. Tai besikeičianti aplinka, kur vaikai žaidžia, muzikuoja, sportuoja, samprotauja, sprendžia problemas. Ugdytiniai yra skatinami sutelkti dėmesį, suvokti, įsiminti, kritiškai mąstyti ir taikyti įvairius pasaulio pažinimo būdus: stebėti,
klausinėti, eksperimentuoti, prognozuoti, ieškoti informacijos.
Vaikų aktyviai fizinei veiklai skirta salė, kurioje gausu įvairių priemonių. Tai viena iš pačių mėgstamiausių vaikų buvimo vietų. Meninio ugdymo (judesio ir muzikos) pedagogės čia organizuoja vaikų aktyvią sportinę, muzikinę veiklą.

Vaikų kūrybai ir fantazijoms realizuoti išnaudojame visas darželio erdves – net koridorius. Dažnai koridoriuose yra eksponuojami vaikų darbeliai, parodos ar įvairios, aktualios temos.
Lopšelio-darželio aplinka yra ugdymui ir ugdymuisi palanki aplinka:
* grupių erdvės suskirstytos į mažesnes erdves pagal ugdomas kompetencijas, kurios viena kitą papildo, pakanka priemonių vaikų kompetencijoms ugdyti, savarankiškai veiklai, aktyviam judėjimui;
* vyrauja priemonės, skatinančios individualius vaiko pasaulio pažinimo būdus (žaidimai, natūralios priemonės, priemonės bandymams, tyrinėjimams);
* sudarytos sąlygos, kad vaikas galėtų veikti individualiai, su vaikų grupele ir su visa grupe;
* priemonės yra saugios, patrauklios, estetiškos, daugiafunkcinės, vaikams prieinamos, išdėstytos vaikui aiškiai, suprantamai ir matomai.
Lopšelio-darželio teritorija yra didelė, saugi, sveikatinanti, skatinanti tyrinėti. Ji nuolat prižiūrima ir tvarkoma. Ugdymo (si) aplinka turtinama, atnaujinama, keičiama, atliepiant vaikų ir pedagogų edukacinius poreikius, interesus.
Informacija atnaujinta 2025-10-13